Länsisataman matkustajaterminaalin teräsrakenteita suojaa kestävä epoksi-polyuretaaniyhdistelmä

Länsisatama uudistuu vastaamaan kasvavia matkustajamääriä. Sataman liikenne, erityisesti nopea Tallinnan liikenne, lisääntyy jatkuvasti. Nykyiset terminaalitilat eivät vastaa suurten matkustajamäärien tarpeita. Ne alkavat olla ahtaita, ja kävelymatkat terminaalien ja laivojen välillä ovat jo liian pitkiä. Sen takia Länsisataman aluetta on päätetty laajentaa etelään päin. Laajennusalueelle tulee uusi terminaali ja kaksi uutta Tallinnan liikennettä palvelevaa laivapaikkaa.

Uuden matkustajaterminaalin rakentaa YIT Rakennus Oy.

YIT Rakennus Oy:n työpäällikkö Kalervo Piiroisen mukaan hanke on YIT:lle suuri, vaikka muitakin isoja kohteita on työn alla. Piiroisen mukaan terminaalissa on runsaasti teräsrakenteita ja laajoja lasijulkisivuja. Rakennuksen muut tärkeät materiaalit ovat alumiini ja betoni. Kohteen pääsuunnittelusta on vastannut arkkitehti Tuomas Silvennoinen PES-arkkitehdit Oy:stä.

Länsisatama on merkittävä ja mielenkiintoinen kohde Tikkurilan teollisuusmaaliliiketoiminnalle. Yhteistyössä kohteen teräsrakenteiden toimittajan ja niiden pääurakoitsijan Normek Oy:n kanssa on etsitty maalausjärjestelmät, joilla saadaan kohteeseen määritellyt pintojen värit ja kiillot. Kovissa meriolosuhteissa sijaitseva uusi rakennus on nyt suojattu vuosien mittaan tunnetuksi tulleilla ja luotettavilla maalausjärjestelmillä. Tikkurilan maaleja käytettiin teräsrakenteissa ulkona ja sisällä.

Vaatimuksena sään ja rasituksen kesto

Länsisataman monimuotoinen teräsrunko ja pilarit pinnoitettiin kestävällä epoksi-polyuretaaniyhdistelmällä. Pohjamaalaus tehtiin sinkkifosfaattia sisältävällä Temacoat GPL-S Primer -epoksipohjamaalilla. Rakenteiden musta-harmaa ja hopeanharmaa mattapinta tehtiin erinomaisesti säätä ja muita rasituksia kestävällä, puolikiiltävällä Temadur 50 polyuretaanimaalilla ja himmennysaineella, koska pääsuunnittelija on määritellyt mattamaisen pinnan kaikille sisällä oleville teräsrakenteille. Suuri osa teräsrakenteista on palonsuojamaalattu, mikä tekee koko rakennuksesta huomattavasti turvallisemman.

Rakentaminen etenee nopeasti, ja sataman viimeisen matkustajaterminaalin on suunniteltu avautuvan keväällä 2017.

Tikkurilan metalliteollisuustuotteiden myyntipäällikkö Jarno Sula

Taustatietoa

•    Pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen, PES-Arkkitehdit Oy
•    Pääurakoitsija YIT Rakennus Oy
•    Teräsrakenteiden pääurakoitsija Normek Oy
•    Rakennuttaja Helsingin Satama Oy

Käytetyt tuotteet

Temadur 50

Temacoat GPL-S Primer

Tarvitsetko neuvoa ratkaisun valitsemisessa?

Ota yhteyttä Teknisen palvelun asiantuntijoihin >>